maandag 6 november 2017

Een klein lied voor een groot drama


Aangezien er na haar vondst al zoveel mooie teksten en gedichten waren gemaakt, twijfelde singer-songwriter Siebe Palmen lang of hij een lied zou schrijven voor Anne Faber. "Het droeg ook bij aan mijn eigen verwerkingsproces."


Er kwamen vele positieve reacties op het ingetogen liedje, getiteld 'Verdwijnen'. "Ja, dat is erg tof natuurlijk. Ook de familie en vrienden van Anne vonden het heel mooi." Zo mooi zelfs dat Palmen zijn lied mocht voordragen tijdens Anne's uitvaart van afgelopen vrijdag. "Dat was heel bijzonder en intens. Ik vond het fijn om deze laatste eer aan Anne te kunnen bewijzen."

Palmen kende Anne Faber van het Louis Hartlooper Complex, waar ze collega's waren. "We waren niet heel close, maar soms deden we een naborrel samen. Anne kon goed ouwehoeren, maar ze was ook heel lief. Bovendien kon ze hard werken en was ze er altijd voor collega's. Ze was een mooi mens."

In zijn lied legt Palmen de focus op Anne's laatste fietstocht. "Die fietstocht is voor het grote publiek een van de weinige dingen die bekend zijn over haar. Maar het zegt wel veel over Anne. Wat deed het met haar als ze een fietstocht ging maken? Dat vond ik een mooi uitgangspunt voor de tekst."

Bewust koos Palmen ervoor om het drama niet expliciet te benoemen: "Ik wilde niet teveel focussen op wat er gebeurd is, en meer de nadruk leggen op haar leven dan op haar overlijden."

Behalve veel positieve respons kreeg Palmen ook een aantal nare opmerkingen: "Gisteren ontving ik een mailtje van iemand die me voor tuig uitmaakte. Ik zou profiteren van de situatie. Daar heb ik niet op gereageerd. Dit is mijn manier om mijn steentje bij te dragen. Wat mensen er verder mee doen, moeten ze zelf weten." Het heeft Palmen wel doen besluiten om zijn lied alleen via zijn Facebookpagina te delen.

Gelukkig zijn de reacties op zijn liedje veelal positief: "Ik heb mailtjes gekregen van mensen die zeggen dat ze het nu eindelijk los kunnen laten, omdat ze er al een tijdje wakker van lagen. Dat vind ik heel bijzonder."

Eerdere publicatie in het Stadsblad. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten