dinsdag 12 december 2017

Gruppo Sportivo na 40 jaar nog springlevend


Eind jaren zeventig genoot Gruppo Sportivo een aanzienlijke populariteit met hun frisse, ironisch getinte en intelligente popliedjes. De band van Hans Vandenburg bleef actief de jaren erna, met wisselend succes. In mei verschijnt er een nieuw album. "Een band zonder humor is gewoon niet sexy."

De locatie van het gesprek is -verrassenderwijs- niet zijn thuisstad Den Haag, maar Centraal Station Amsterdam. "Ik ben hier op bezoek geweest bij mijn kinderen," legt Hans Vandenburg uit. "Maar ik ben ook zeker geen doorsnee Hagenees hoor. Ik ben niet zo gericht op Den Haag. Ik zou overal kunnen wonen." Dat is dan ook maar meteen gezegd. "Ik heb zelfs een seizoenskaart van Ajax tegenwoordig, ha ha."

In mei verschijnt er, na zo'n dertien jaar, een nieuw album van Gruppo Sportivo. Heuglijk nieuws voor de trouwe fans. "We zijn nooit weg geweest hoor. Vanaf 2013 zijn we wel een studio-only band. Maar ik hoef maar met mijn vingers te knippen en we pakken de draad weer op." Laatste wapenfeit van de Haagse formatie was een dubbel-cd in de reeks 'The Golden Years of Dutch Pop Music.' 

Wat betreft het nieuwe album is Vandenburg zeer content met het resultaat tot dusver. "Het moet nog afgemixt worden, maar we hebben nu veertien nummers die staan als een huis." Een werktitel is er ook al: "Great".

Eind jaren zeventig maakte het Haagse gezelschap nationaal (en ook internationaal) furore met intelligente popliedjes, waarin de knipoog en de relativering nooit ver weg waren. De albums 10 Mistakes en Back to 78, met songs als Beep Beep Love, Hey Girl, Disco Really Made It en Tokyo waren een groot succes. In Nederland, maar ook in Groot-Brittanniƫ, Duitsland en Spanje. De band bleef vervolgens gestaag (goed besproken) albums maken, en Vandenburg liet ook solo regelmatig van zich horen (o.a. met de Nederlandstalige band Dierenpark). Het succes van die beginjaren is echter nooit meer geƫvenaard.

De welbekende kwinkslagen zullen zeker niet ontbreken op het nieuwe album, maar Vandenburg belooft ook een aantal muzikale verrassingen. "Anders zeggen de mensen weer: die doen ook nooit iets anders. En als je echt iets totaal anders doet, zeggen ze: he, we vonden jullie vroeger zo leuk!" Zo blijft het een beetje schipperen voor de band tussen de verwachtingen van het publiek en de eigen vernieuwingsdrang. Het album, dat in mei verschijnt, gaat in ieder geval meer de diepte in, zo vertelt de zanger. "Ach, je wordt ouder he. De tijd van Blah blah magazine en Beep Beep Love hebben we nu wel gehad."

Een tipje van de sluier? "Een lied gaat over dingen die mijn vader nooit tegen me gezegd heeft, zoals: "Ik hou van jou." En in 'Over the Hill', een soort afscheidslied, zing ik dat ik nooit geboren had willen worden. Ik drijf nog in mijn moeder en wil daar het liefst blijven. Dat lied heeft de strekking van zoiets als: ik heb mijn job gedaan en doe er maar mee wat je wil. Het maakt me geen fuck uit."

De vertrouwde vrolijkheid van Gruppo is te horen in een liedje over opblaaspoppen in de vorm van robots. "Die worden tegenwoordig zo gemaakt dat ze niet van echt te onderscheiden zijn. Er zijn zelfs bordelen waar die robotvrouwen werken. En die worden heel druk bezocht, kan ik je vertellen." 

De ironie is gelukkig nooit ver weg bij Vandenburg, maar het stoort hem wel dat Gruppo Sportivo veelal wordt gezien als die olijke band, met die grappige teksten. "Veel van onze nummers hebben meer diepgang dan men denkt. Maar mensen die niet goed luisteren horen bij ons vaak alleen de humor." Volgens hem is dat ook de reden dat zijn liedjes niet, of nauwelijks meer worden gedraaid op radio en tv. Aan de andere kant zou de muziek van tegenwoordig, volgens de zanger, juist gebaat zijn bij meer humor. "Zo'n Ed Sheeran, Kensington en Coldplay: dat is bloedserieus allemaal en dus erg saai. Veel mensen vinden ook dat humor niet in muziek thuishoort. Commercieel gezien kun je het er ook beter uitlaten. Maar een band zonder humor is gewoon niet sexy haha."

Ook in Nederland valt er maar weinig te lachen in de muziek. Uitzonderingen zijn er wel: "De band De Kraaien, met die maskers op, vind ik erg goed. Het is dansbaar, funky en ze hebben vrouwen met blote borsten in de clips. Zo kan het dus ook."

In 2011 zong Vandenburg nog bij DWDD zijn eigen versie van Psycho Killer, maar de laatste jaren wordt hij nog maar zelden gevraagd voor programma's op radio en tv. "Je bent echt zijlijn geworden op een gegeven moment. Het klinkt als gezeur, maar het is gewoon zo. Ik zou als ervaringsdeskundige ook best meer willen praten over mijn vak."

Hoopt hij niet stiekem op een grote revival van Gruppo Sportivo na het verschijnen van het nieuwe album? "Nee hoor. Ik ben gewoon een oude lul geworden die nooit meer een goal scoort haha. We gaan gewoon lekker optreden met het nieuwe album."

Eerdere publicatie in het AD Haagse Courant. 




1 opmerking: